henro-san-nanja.reismee.nl

Een bijzonder mooie inspirerende regen dag.

Vandaag was regen voorspelt en dat klopt ook! Nu kan ik heel de dag op bed blijven hangen wat ook lekker kan zijn maar nee ik ga er toch op uit. Ik pak alleen mijn plu mee en mijn tempel tas en oja mijn stok en verder laat ik alles in het hotel. Ik loop naar de trein en ga richting tempel 71. De trein stoot daar ongeveer 3,3 km vandaan. Ondanks de regen loop ik redelijk blij in het rond. Als ik bij tempel 71 aankom zie ik weer allemaal heerlijke trappen. Ik blaas even en ga dan tree voor tree omhoog. Onderweg denk ik als de tempel maar niet tegenvalt. En dat doet hij niet. Wat een energie hangt daar. Ongelooflijk. Ik blijf een poosje in het overdekte gedeelte en laat de energie tot mij komen. Wat bijzonder. Ik ben er ruim een uur en als ik mijn stempels ga halen vraagt de mevrouw. Gaat het goed met u. Dan zeg ik haar ja. Dit is een fantastische inspirerende energieke plaats. Ze kijkt me aan alsof ze wil zeggen ja hoor. Heb je er weer een. Maar dan zegt ze ja ik vind het ook een heel mooie plaats. Dit is een echt kadootje. En komt in mijn top 3 van tempels tot nu toe. Dan verder naar tempel 72. Het regent nog steeds en ongemerkt neem ik gewoon het bospad. Als ik even onderweg ben vraag ik me af of dit wel slim was. Ach ja ik doe gewoon rustig aan. En laat me niet gek maken. Het is heerlijk in het bos. Stil je ruikt de regen die op de bomen valt. Als ik langs het watertje loop weet ik dat ik bijna bij de weg ben. Ik volg de pijlen en kom bij een tunneltje onder de snelweg. Daar even een kleine pauze. Tot mijn verbazing komen er twee Japanners aan. Die waren toch wel enige tijd voor mij vertrokken. Ze zijn over de weg gegaan. Het bospad vonden ze te glibberig. Nou ik vond het best meevallen. Als ik verder loop betrap ik mezelf dat ik loop te fluiten. Haha. Daar stop ik dan maar gelijk mee. Tempel 72 en 73 liggen vlak bij elkaar. Tempel 73 op 800 meter iets naar boven. Het is verleidelijk om eerst die tempel te doen en dan 72. Want naar 74 kom je weer langs 72. Maar nee. Dat kan ik niet. Het moet toch echt op volgorde. Tempel 72 is een mooie kleine tempel. Ik zoek een bankje onder een afdakje en koop er drie sinaasappels. Ik neem er gelijk een. Dan komen er twee vrouwelijke wandelaars binnen. Ik geef hen elk een sinaasappel. Ze zijn lekker zoet en sappig. Geen verkeerde koop. Dan is het tijd voor mijn rituelen en stempels en ga op pad naar tempel 73. Iets op het begin van de berg ligt deze kleine overzichtelijke lieve tempel. Daar koop ik iets te drinken en geniet er van de rust. Als er wat meer mensen aankomen pak ik mijn spullen en ga richting tempel 74. Mijn shirt is aardig nat niet van de regen maar van het zweet. De luchtvochtigheid is hoog. En het is gewoon zo'n 20 graden. Ik hobbel op mijn gemak je door. In mijn rechterhand mijn stok in mijn linker mijn plu. En ik kan het niet laten om even in een paar plassen te stampen. Ik moet er hard om lachen en een mevrouw die ik niet gezien had ook. Ze wuift naar me en komt mijn kant op. Met wat snoepjes en wat tissues. Ik bedank haar en ga vrolijk verder. Dan kom ik bij de tempel aan. Ook een niet al te grote nette tempel. Ik wordt vandaag verwend. Vind ik. Ook daar zit ik even en geniet. En genieten doe ik echt vandaag. Als ik mijn dingen heb gedaan en weg ga komen net de twee Japanse dames binnen. Ze groeten me hartelijk. Tempel 75 bestaat uit twee delen. Ik ben erg nieuwsgierig naar deze tempel. Onderweg kom ik langs een bakker en koop er brood voor vanavond. De mevr vraagt of ik geen plu heb als ze naar mijn shirt kijk. Ik zeg haar je wel hoor. Ik heb het warm. Dan lacht ze en wijst me de weg. Als ik bij de tempel aankom wordt ik blij verrast. Wat een groot overzichtelijk complex en wat een mooie beelden en gebouwen staan hier. Aan beide kanten is het mooi groot en ruim opgezet. Als ik bij de man tempel kom valt mijn mond open van verbazing en verwondering. Wat een schitterend beeld in de tempel. (Ik had het graag willen fotograferen maar dat mag niet). Ik sta er zeker 5min met open mond en een traan biggelt over mijn wang. Dit maakt indruk. Als ik er wegga vraag ik nog of ze een afbeelding hebben van dit beeld omdat ik zelf geen foto mag maken maar ze zeggen nee. Ik loop er nog wat rond en zie schitterende oude bomen. Dik, mooi in het blad en ze hebben de ruimte. Ik zou hier zo een dag kunnen rondhangen. Dan terug naar het andere gedeelte. Daar doe ik mijn rituelen ook en ga dan mijn stempel halen. Als ik die binnen heb ga ik op een bankje zitten en last alles eens even bezinken. Dan bedenk ik me dat dit eigenlijk best een nanja tempel is. Niet omdat hij zo groot is maar alles is zo overzichtelijk. Het staat vol met beelden maar toch geordend. Ik kan het niet goed omschrijven maar het is er fijn. Een fijne dag in alle tempels. Ik twijfelde even of ik nog naar tempel 76 zou lopen maar ik vind het genoeg. En met deze tempel mijn dag afsluiten is prima. Ik loop na twee uur in deze tempel te zijn geweest op mijn gemak nasr het station. Koop daar gelijk wat boodschapjes en neem de trein. Vanaf het station is het nog een klein stukje lopen. Het regent inmiddels al iets minder hard dan de rest van de dag. Zal het vandaag nog droog worden??

Bij mijn hotel doe ik eerst mijn kloffie uit en gooi dat in de was en daarna ga ik mijn blog schrijven. En als die af is douchen en broodje eten. En als toetje. Bosbessen yoghurt. Mmmmmm.


Groeten,


Nanja

Reacties

Reacties

Boukje

Het lijkt wel of naarmate je reis vordert, de tempels steeds mooier en indrukwekkender worden .. of sta je er misschien nog meer voor open, door de rust om je heen? Dacht ik zo maar ...

Arianne

Wat heb je een fantastische genietdag achter de rug.... die tempel klinkt wel heel erg bijzonder ... en opgeslagen op je eigen harde schijf.

jan

Een mooie geniet dag is er weer een voor de memory

Sabine

Wat een mooi verhaal vandaag. Wat heerlijk dat je echt in alle rust hebt kunnen genieten en in je hebt op kunnen nemen. Geniet, ervaar en sla het op op je harde schijf ;) xxx

Elly

Fijn hèdat je toch zo kunt genieten op een regendag. Ik deed dat ook toen ik langs de zee liep op weg naar 40. Lekker onder moeders paraplu!
Tempel 75 vind ik ook prachtig. Iedere keer weer andere dingen daar ontdekt, net als in 51.
Ben je niet de donkere gang ingegaan onder de Daishid??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!