henro-san-nanja.reismee.nl

De cirkel is rond

Ik kom wat moeilijk in slaap. Nog de naweeën van dat gestuiter, wie zal het zeggen. Als ik wakker wordt kan ik een ontbijten halen en op mijn kamer opeten. Tis simpel maar fijn. Kopje thee, blikje appelsap, banaantje, klein broodje en een ei. Als ik dat op heb doe ik nog heel even mijn ogen dicht. Ik heb de tijd aan mezelf tenslotte. Als ik voor de tweede keer wakker wordt pak ik mijn spullen en ga op pad. Richting tempel 1. Als ik bij het station kom ga ik eerst kopje thee drinken bij Starbucks en daar regel ik nog via internet twee overnachtingen bij een ander hotel aan de rivier. De laatste twee dagen ben ik daar. Van daaruit ga ik naar de airport waar ik ook al wat heb geregeld om te slapen. Mijn dagen/nachten zijn dus gedekt. Als mijn thee op is loop ik naar de trein. Ik moet nog een poosje wachten. Niet erg. Ik kijk een beetje in mijn bijbel of ik nog wat dingen zie die ik wil doen. En dat is er dus ben onder de pannen aankomende dagen.

In de stad is het erg druk. Op verschillende plaatsen is van alles te doen. Ik herkende zelfs 3 mensen van de TV. Ja moet niet gekker worden. Er is een programma hier in Japan ik heb het niet heel vaak gezien maar daar zitten de presentatoren aan een tafel die de vorm heeft van een gebakken ei. Te grappig.

Ook worden er folders uitgedeeld en kan je door heel de stad stempels verzamelen. Daar wordt fanatiek aan meegedaan door de Japanners. Ook veel verkleedde mensen op straat. Ik moet zeggen echt Japans maar erg leuk.

De conducteur komt naar me toe om te zeggen dat ik in de trein kan wachten tot hij vertrekt. Dat doen we dan maar. Dan denk ik o de circel is nu echt bijna rond. En heb een borrel in mijn buik. Kom op dekker FF doorzetten. Ik kan vandaag ook nog paar tempels opnieuw doen schiet er door mijn hoofd. Jaaaa goed plan. Als de trein op het station is gearriveerd heb ik geen borrel meer in mijn buik en loop ik met een big smile naar tempel 1. Wat gaaf toch. Als ik de poort zie wordt ik een beetje euforisch. Deze mooie cirkel is rond!!! En tevens is het een geweldige start voor mijn verdere pad. Het gevoel wat ik in de trein had om nog meer tempels te lopen is als sneeuw voor de zon vertrokken. Nee dit is het. Het is goed zo. Ik blijf zoals gebruikelijk wel een poosje op een bankje in de tempel zitten. Ik herbeleef mijn gevoel toen ik hier twee maanden geleden voor het eerst kwam. Wat zat ik toen nog hoog in de stress. Al dacht ik toen van niet. Nu vallen er me meer dingen op in deze tempel. Een rilling loopt over mijn rug. Wat heeft deze tocht veel met me gedaan. Dat kan ik nu wel merken. Er komen verschillende mensen nasr me toe. Ik zit daar volgens mij met een smile van oor tot oor. Ik vertel dat ik helemaal rond ben en krijg complimenten. Wat een tof gevoel.

Dan ga ik nog even nasr het winkeltje en stempel kantoor. Ik wil van deze tempel stempels op mijn oizuru. Zo trots als een pauw kijk ik hoe de stempels gezet worden. Ook laat ik mijn naam nog in mijn boek schrijven. Dat was ik vergeten op de heenweg. Dan krijg ik ook nog stempels als afsluiter. Als ik in de winkel loop ga ik buiten even mijn stok halen. Even vergelijken met een nieuwe. Ik schrik me dood. Er is een behoorlijk stuk af. Tuurlijk merk je dat maar het gaat zo geleidelijk. Even snel een foto en iets ernaast zodat ik het na kan meten. Dan ga ik nog even in de tempel zitten. Dit was het dan. Het einde en een nieuw begin.


Als ik genoeg energie heb opgedaan bij de tempel ga ik aan de wandel naar het german house. En daar zit ik ook nog even op een bankje in de zon. Dan nog even aan de wandel. Iets gekocht in een winkeltje en richting trein. Onderweg kom ik een Pools stel tegen. Die gaan vandaag beginnen. Ze hebben maar drie weken maar gaan kijken hoever ze komen. Ik wens ze succes en veel mooie momenten. Bij de trein kom ik een oudere man tegen. Hij praat zo goed als geen Engels maar toch hebben we een leuk gesprek tot we zelfs zijn gearriveerd in tokoshima. Daar nemen we afscheid. Ik ga nog een kopje thee drinken voordat ik richting hotel loop.

Het was weer een mooie dag.


Groeten,


Nanja


Reacties

Reacties

Diana

Geweldig meid!!!!
Gefeliciteerd

jan

Wat zal jij een dubbel gevoel hebben wat je achter gaat laten en waar je naar toe gaat maar met deze ervaringen kan je alles aan

Boukje

De cirkel is rond. Waar je begin was, is het einde van je reis. Zo mooi, dat je juist op deze plek merkt, wat de reis je heeft gebracht.

Wil

Wat zijn deze weken hard gegaan in ieder geval voor mij wel. En wat zal jij veel meenemen en inzichten gekregen hebben. Het blijft toch zo bijzonder. Ook zoals je deze dag weer hebt beleefd.
Dank je wel dat ik dit ook allemaal heb mogen lezen en soms ook een heel klein beetje met je mee kon voelen.
Geniet nog veel van je fantastische prestatie.

Elly

Wat een fijn en ook weemoedig gevoel hè. Afscheid nemen van de henro en Shikoku. Dit blijft je nog wel even bij Nanja! En wie weet ... een tweede keer ooit? Geniet van je laatste dagen hier!
XXX

Sabine

Ik vind het zo geweldig mooi wat je gedaan hebt en mis nu al bijna de verhalen. Je hebt jezelf overtroffen en hebt zoveel moois geleerd en meegemaakt, echt waar ben heel blij voor jou.

Chris de Vries

Topper.
Wij nèt 66 gehad.
Wij nog 32 dgn te gaan. Kga je schrijvens missen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!