henro-san-nanja.reismee.nl

De laatste tempel is in zicht

Zo daar zit ik dan. Nog 1 tempel om alle 88 gedaan te hebben. En nog 2 om het cirkeltje rond te maken.

Vandaag sta ik iets eerder op en ontbijt met twee boterhammen met ham. En een flesje koude thee. Als dat er allemaal inzit loop ik richting trein. Ik stop op het perron waar ik gistermiddag ben ingestapt. Zo loop ik vandaag toch nog de nodige km. Als ik de trein uitstap vind ik de lucht wat scherp en het is wat benauwd. De zon is er maar ook een sluimer wolkendek. Ik begin te tippelen op gemak je. Kijk wat rond loop lang de grote weg dus veel auto's. Mar eigenlijk kan me dat niet zoveel schelen. Ik kijk een beetje naar de kentekens, de doms rare kleuren van een auto maar wat ook opvalt is dat alle auto's hier zo glimmen. Zal iedereen elke avond zijn auto poetsen vraag ik me af. Want wasstraten heb ik nog niet veel gezien. Welgeteld 1. Over heel mijn reis. Als ik bij tempel 86 aankom wordt ik verrast. Een groene drukke oase met overal wel wat. Ik wordt door een meneer meegenomen naar een bijzondere plek met allemaal stenen. Schitterend. Het ligt een beetje achteraf en weet niet of ik zo vrij was geweest om daar zelf heen te lopen. Ik blijf er even zitten en kijken. Dan loop ik naar de hoofdtempel zoek een bankje ga daar even zitten. Als het langzaam wat drukker wordt doe ik snel mijn rituelen en ga mijn stempel halen. Nog heel even zoek ik het bankje voordat ik weer op pad ga. De volgende tempel ligt 7 km verderop. Ook hiernaartoe een lange weg. Ik drink wat en ga op stap. Tijdens mijn wandeltocht naar tempel 87 droom ik wat weg. Denkend aan mijn Starbucks maatje hoe zal het met hem zijn? Aan ono waar ik zulke mooie gesprekken mee had en waar ik heerlijk mee heb geluncht. Maar ook aan moeder en dochter uit Taiwan. Zullen ze al klaar zijn. Heel langzaam komt het besef dat er bij mij ook echt een einde aan zit te komen. Dan zie ik 2 km voor de tempel een klein bergje met een Japanse vlag op de top. Daar is de top bereikt maar wat is mijn top. Is dat als ik bij tempel 88 ben of terug ben bij 1. Of is die top er nog niet. Vragen waar ik nog geen antwoord op kan geven. Het laatste stukje loop ik langs rijstvelden die net zijn gepland. Mooi om te zien. Het is vandaag niet druk met wandelaars. Onderweg zie ik niemand.

Als ik bij tempel 87 aankom ben ik ligt teleurgesteld. Tis een grote open vlakte waar voor de twee tempels ook auto's geparkeerd kunnen worden. Ik geloof dat ik dit even op me in moet laten werken. Als ik een bankje zoek zakt het teleurgestelde gevoel en zie ik hoe mooi de tempel gebouwen zijn. Mooi met details. Elke tempel is anders. De een spreekt je iets meer aan dan de ander. Maar ook voor iedereen zal het verschillend zijn welke tempel hij of zij mooi vind. Ik mag niet klagen ik heb tot nu toe schitterende dingen gezien. Van tempel 1 tot hier 87 hebben ze allemaal hun eigen sfeer. Een eigen identiteit. Mijn les is wel geweest vandaag ga niet af op het eerste gezicht maar beleef en voel. Dan zie je dat alles op zijn plaats valt en ook deze tempel weer bijzonder maakt.

Als ik een poosje heb gezeten en er wat meer wolkjes komen ga ik mijn rituelen doen haal mijn stempel en loop richting de trein. De trein staat op punt van vertrekken. Ik mag nog mee maar ik zeg dat ik de volgende wel neem. Ik heb geen haast en wil me ook niet haasten. Als ik in de trein zit moet ik even denken aan mijn trein rit van gister. Daar zat echt een leuke knappe japanner in de trein die je zo plat op de bakkes zou willen pakken. Maar helaas hij had een mondkapje voor dus dat ging niet. Haha.

De trein is vrij leeg. De conducteur loopt wat heen en weer en zorgt dat hij op tijd bij zijn microfoon is om het volgende perron aan te kondigen. Bijzonder hoe netjes ze zijn en iedereen goede dag wensen als ze instappen. Als io op mijn station ben stap ik uit en loop op mijn gemak naar mijn hotel. Tijd voor de was. Alles gaat erin op twee kortebroeken na. Die zijn stuk en gaan de prullenbak in. Helaas ook mijn geliefde palmbomen korte broek. Gelukkig heb ik net voordat ik vertrok uit Nederland nog een derde korte broek in mijn tas gegooid dus zit gelukkig niet zonder.

Morgen nog relaxen in de stad en dan vrijdag waarschijnlijk naar tempel 88.


Groeten,


Nanja

Reacties

Reacties

Boukje

87 ... het is maar een getal .. maar voor jou iets heel bijzonders .. one to go .. zonder palmbomen korte broek.

Nanette

Wanneer is je eigen top bereikt? Een hele goeie vraag, ik hoop dat je die top bereikt met een goed en tevreden gevoel. Dat alleen is al een grote les. Zet'm op zussie!

Niels

Jouw reis blijft continu een climax, top en plezierig om te lezen. Als we het nog niet vaak genoeg hebben gezegd : geniet se! Dan doen wij dat graag via dit medium ook , dank je. Groetjes

Chris en Hanny

Mooi gedaan en respect.????????
Wij vandaag heerlijk op neer t60
Morgen 2 dgn hele hoge berg op.
Suc9

jan

Mooi gedaan heb veel bewondering voor je doorzettingsvermogen en maak het af hè

Arianne

Je reis is niet eindig ... hij gaat in Nederland gewoon verder, met alles wat je in je hart mee neemt aan ervaringen en ontdekkingen. Geniet van tempel 88 en 1... xxx

Wil

Jeetje zeg, dat je weer zo'n mooi inzicht krijgt is en blijft heel bijzonder.
Wat een trip en ervaringen doe jij op toppie.
Moest wel ff hartelijk lachen om je knappe japanner met zijn mondkapje voor. Haha leuk gezegd.
Succes lieve Nanja ook voor de laatste lootjes
Xxx

Sabine

Lieverd nog 1 en 1 tempel te gaan, en dan zit deze reis erop, maar zoals Arianne ook schrijft, het zit in je hart en overal waar je nog gaat en staat neem je dit mee, ook dit gevoel. Geniet ze wederom morgen x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!