henro-san-nanja.reismee.nl

Niet vooruit te branden

Je hebt van die dagen dat je niet vooruit te branden ben. Zo'n dag heb ik vandaag. Op mijn planning van vandaag een mooi aantal km maar onderweg stel ik mijn plan drastisch bij.


Als ik om even half 8 wakker wordt heb ik nog zo'n gevoel of ik uren kan slapen. Helaas dat gaat niet. Ik blijf wel liggen tot half 9 en ga dan mijn tas pakken. Had alles er wel zo'n beetje uit dus stouwen maar weer. Vandaag ergens een wasmachine scoren is wel noodzakelijk. Dus hoe het die tas in gaat maakt niet heel veel uit.

Uitchecken en op pad. De eerste twee tempels van vandaag liggen naast elkaar. Twee vliegen in een klap. Onderweg ernaartoe kijk ik in mijn boekje of ik nog juist ga en kijk af en toe om me heen. Dat wordt gezien door een aardige Japanse meneer. Hij vraagt waar ik heen moet en loopt een stukje met me mee. Ik bedank de man hartelijk en we houden nog een kletspraatje. Dan kom ik bij de tempels. Even de trappen op en dan raak ik beetje in de war. Wat is nu wat en waar moet ik nou zijn. Oke eerst een bankje opzoeken even zitten. Beetje kijken en dan uitvogelen. Als ik van de verwardheid ben bekomen is het toch wel duidelijk en staat er zelfs een bord. Duh dekker. Niet gelijk in de war gaan. Als ik mijn rituelen gedaan heb ga ik opzoek naar het stempel kantoor. Daar krijg ik voor beide tempels stempels. Mooi hoef ik niet op zoek naar de andere. Als ik nog even heb gezeten pak ik mijn tas en ga op pad naar tempel 70. 2km denk ik dan nog. Op de trappen kom ik een Nederlands stel tegen dat ik ook BSN tegengekomen bij tempel 58. We maken een praatje hebben het over de trail naar tempel 66. Ze vertelde me dat het stijgingspercentage boven de 20% lag. Nou dan kunnen jullie je er iets bij voorstellen. We bespreken onze plannen en hebben over het naderende einde van de tocht. Ik moet er nog even niet aan denken dat hij bijna klaar is. Zij hebben hetzelfde gevoel. Dan nemen we afscheid en ik ga richting 70. Al snel zie ik dat het geen 2 maar bijna 5 km is. Lekker hoor. Onderweg merk ik dat ik niet soepel loop. Heb het warm. Oke de zon schijnt maar das geen excuus. Ik wordt even opgevrolijkt door een auto die voor mij stopt. De chauffeur stapt uit en geeft me 1000 yen. Ik zeg snel dankjewel maar de man loopt alweer naar zijn auto. Ik loop wat snel om op de zelfde hoogte als raam te komen. Dan zwaai ik en de man en zijn vrouw zwaaien terug met een glimlach. Ik vind dit soort acties zo moeilijk te bevatten. Maar zo ontzettend lief. Ik hobbel door en onderweg besluit ik niet naar 71 te gaan vandaag. Wat wel mijn plan was en had ook 72 en 73 willen doen. Als ik bij tempel 70 aankom wordt er druk gebouwd en verbouwd. Toch ondanks dat is het een mooie plek. Ik doe mijn ding ga mijn stempel halen en ga dan in het zonnetje zitten. Er komen hier en daar wat meer wolken in de lucht. Voor vandaag waren er al buien voorspeld en voor morgen regen maar voorlopig schijnt de zon nog heerlijk. Als ik daar heerlijk zit hebben de bouw mannen pauze. Ik kan optimaal genieten. Als ze weer gaan beginnen pak ik mijn spullen en loop richting de trein. Die rijd net weg als ik bij station aankom. Uurtje wachten is ook het probleem niet. Als ik op het bord kijk zie ik dat ik over moet stappen. Nou dat gaan we doen. Ik heb mijn hotel geregeld on de buurt van tempel 76. Ik blijf daar waarschijnlijk 3 nachten. Zo kan ik de tempels tot 79 doen de aankomende dagen. Daarna gaan we voor de laatste 8. Het overstappen ging vlekkeloos. Met beetje hulp van de machinist die me zei op welk perron ik moest zijn. Ik hoef maar 1 station en daarna nog een stukje wandelen. Mijn hotel ziet er erg netjes uit. Goed geregeld allemaal. De receptioniste helpt me ook gelijk mijn volgende hotel te boeken. Ja beetje gek zo ver vooruit dat doe ik nooit maar volgende week is het goldenweek. Dan zijn alle Japanners vrij en komt iedereen naar shikoku. Althans veel. De hotels en alle andere slaap verblijven zijn dan druk bezet en het is maar de vraag of je een plek kan vinden. Ik heb een plekje gevonden. Yeahhhhh in het hotel wat ik graag wilde en ik blijf er 5 nachten. Kan ik op mijn gemak wat tempels doen en beetje Freewheelen door de stad takamatsu. En na die 5 nachten gaan we richting het eind. Nog niet qua tijd masr wel qua tempels.

Nu ga ik zo eten, mijn was doen en lekker slapen. En morgen waarschijnlijk regen maar ik ga toch kijken of ik een aardig rondje kan maken.


Groeten,


Nanja

Reacties

Reacties

jan

Ik blijf het bijzonder vinden hoe het iedere dag weer gaat ik snap dat je een dubbel gevoel krijg bij de gedachte dat het bijna klaar is maar wat kan jij terug kijken op op iets onvergetelijks, neem je toch mooi mee in je rugzak,om nooit te vergeten

Boukje

Ik sluit me aan bij Jan's reactie .. ik ga op reis en neem mee terug ...

Chris de Vries en Hanny

Leuk je te lezen weer.
Wij voor tempel 49

Yvonne Schoutsen

Superslim gedaan en vooruit gedacht, en ik wens je hele mooie tempelbezoeken toe.
Oh dat vreselijke melancholieke gevoel... dat het bijna voorbij is...
Je bent nu al Shikoku-by? (letterlijk:shikokuziek, tussen heimwee en verslaving in).

Wil

Goede keuze gemaakt. En ja kan me wel voorstellen dat het dubbel voelt zo naar het einde van de tempel te tocht te gaan.
Toch nog fijne en mooie tempels toegewenst.

Sabine

Jeetje wat gaat t snel, voor ons dan, maar geniet nog met volle teugen en denk nog even niet aan t einde maar blijf lekker in het Nu ??????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!