henro-san-nanja.reismee.nl

Regenachtige klamme bijzondere dag

Het is rond 7 als ik wakker wordt. Wat een heerlijke nacht heb ik gehad. Maar twee x wakker. Wat zal het worden vandaag. Er is regen voorspeld. En aan de broeierige warmte van gister zou dat best eens waar kunnen zijn. Ik blijf nog even liggen voordat ik ga ontbijten. Bij ontbijt zit ik bij het raam. En idd het regent. Oke. Niks aan te doen. Dan toch echt proberen nog een slaapplaats in deze buurt te regelen. Heb geen zin om me heel de dag nat te laten regenen. Plan is wel om naar 54 en 55 te gaan.

Als ik mijn spullen heb gepakt en ga uitchecken vraag ik of ze voor mij kunnen bellen. Ik ben een bofkont. Hotel portside. Vlak bij het water en vlakbij tempel 55. Check in om 15.00. Prima. Tis rond 9 als ik het hotel verlaat. Ik besluit eerst kopje thee te gaan doen op het station bij de bakker. En koop daar voor vanavond ook broodje. Ze hebben er van alles. Gevulde broodjes, broodjes met chocola, met worstjes maar io neem gewoon broodjes met niks erop. Maar is zooooo lekker.

Dan alleen nog verzinnen of ik met de bus naar 54 ga of toch lopen. Als io buiten kom is het droog. Nou das mooi. Met de benenwagen naar 54. Tis een km of 4. Ik loop wat anders omdat io niet twee keer dezelfde route wil nemen. Als ik er bijna ben wordt ik aangesproken door een hardloper. Waar ik heen ga. Of ik het kan vinden. Dus laat hem mijn boekje zien. Dat komt wel goed. Toch zegt hij ik breng je er wel heen. Dus hij loopt mee en we hebben een gezellig praatje. Man van boven de 60. Heeft geen werk. Maar wel eigen land. Als we bij de tempel zijn geeft hij me 300 yen. Voor koffie onderweg. Zo aardig. Ik bedank hem en hij neemt de benen. Daar sta je dan bij tempel 54. Beetje met een mond vol tanden. Ik besluit eerst even bij te komen. Even niks. Dan komt er een bus aan. Blijken Chinezen. Een jonge knul komt een praatje maken. Hij vind zo bijzonder dat ik alleen ben. Hij is een week hier en doen alle 88 tempels. Maar zegt hij als ik nu met jou spreek en jou boekje ziet dan ga ik dit ook een keer lopend doen. Hij vraagt of hij mijn boekje mag fotograferen. De hartsutra die erin staat maakt hij ook een foto van. Hij vind het geweldig. Dan hoort hij zijn groep en gaat er snel weer naar toe. En bedankt me voor de inspiratie. Haha. Te leuk.

Het begint te druppen dus ik ga snel mijn rituelen doen en wat foto's maken. Als ik klaar ben gaat het even los. Maakt mij niet uit ik heb de tijd aan mezelf. Er wordt me een ritje aangeboden naar 55 door een echtpaar mast die sla ik af. Ik wacht tot het wat minder hard regent en dan ga ik lopen. Dat duurt zo half uurtje. Ik bind mijn rugzak op en dan komt er weer iemand naar me toe. Geeft me 200 yen en zegt osettai. Ik blijf dat bijzonder vinden. Ik bedank de oude man en ga op stap. De weg wordt goed aangegeven. Als ik op een gegeven moment de trap omhoog heb genomen is het weer droog. Ik kom uit op een mooi plekje. Soort parkje denk ik dan nog. Maar als ik verder loop kom ik op een mega grote begraafplaats. Erg indrukwekkend. Als ik mijn pad/de straat vervolg loop ik in een stukje met de kersenbloesem die al op zijn retour is maar toch blijft het mooi. Aan einde van de weg en van de begraafplaats begint het weer te druppen. Plu weer omhoog en gaan. Dan kom ik weer dicht bij het station. Vlak daarvoor zit een curry tentje. Ik besluit daar te lunchen. Jemig. Ik neem curry met groente en stukje kip. Ik krijg het niet op. Zoveel is het. Als ik door ga naar tempel 55 begint het weer te regenen. Bij aankomst tempel 55 komt het met bakken uit de hemel. Tempel 55 vind ik een beetje raar. Raar van opbouw. Parkeerplaats middenop. Ik krijg moeilijk het echte tempel gevoel. Toch doe ik mijn rituelen haal mijn stempel en maak wat foto's.

Dan kijk ik in mijn boekje welke kant ik op moet voor mijn hotel. Dan zegt er iemand waar moet je heen. Dus ik port side hotel. Hij vraagt het telefoonnummer. Belt het hotel voor de straatnaam denk ik. En zeg mij in te stappen. Binnen 5min ben ik op de plek van bestemming. Heerlijk. Ik bedank de twee heren. Wat heb ik weer een mazzel vandaag. Het aantal afgelegde km is niet zoveel. Onder de 10. Ik wist dat ging regenen vandaag dus daar mijn planning op aangepast. En tis prima zo.

Bij hotel staat er een aardig meisje bij de receptie. Ze geeft me nog wat badzout mee en vraagt of ik verder nog iets nodig heb. Nou nee. Bedankt. Als ikbij mijn kamer kom schrik ik even. Het voor stukje ziet eruit alsof het een Japanse stijl kamer is en ik had gevraagd. Westerse stijl met bed. Als ik de deur open schuif zie ik tot mijn opluchting een bed. Niet een maar twee. En er staat ook een bank in.

Tis niet heel luxe allemaal maar ik ben er blij mee.


Wat ik ook nog wilde zeggen is dat ik het bijzonder vind hoeveel mensen mij volgen op mijn blog. Ik hou niet zo van in de belangstelling staan. Daarom ben ik beetje blij dat ik ver weg ben.

Maar het heeft ook mooie kanten hoor. Zo krijg ik veel appjes en reacties op mijn blog, een video met oefeningen voor mijn been en rug,Hulp van mijn zus met mijn creditcard. Maar ook de brieven die ik mee heb zijn een positieve boost.Contact met vriendinnen via messenger en app zijn fijn. Ik ben dus eigenlijk een kleine bofkont

Dus ondanks ik niet graag in de belangstelling sta wil ik jullie langs deze weg alvast wel bedanken voor al dat moois wat jullie me terug geven.


Groeten,


Nanja

Reacties

Reacties

jan

Ja over mazzel hoef jij niet te klagen maar fijn dat je al dat goede van mensen mag ervaren moet heel bijzonder zijn

Boukje

Pas wat later op de dag gelezen; kan geen dag zonder jouw blog .. blij voor jou . kleine bofkont; wat weer een mooie belevenissen.

Wil

Ik bewonder je zo. Zeker ook dat je je reisschema aanpast zoals vandaag.
Het is zo bijzonder jouw verslag te lezen. Dankjewel lieve ouwe bufie ????

L-M

Ik ben ook war lat met lezen vandaag, ma nu nog lekker met een bakkie thee erbij lezen wat nanja vandaag gedan heft.
zo leuk all jou ontmoetinge, een hoe je op je gemak jou plan aanpast. dicke knuffel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!