henro-san-nanja.reismee.nl

Tempel dag

Na een vrij goede nacht op mijn gemak naar tempel 51.

En met op mijn gemak bedoel ik dat ik pas om 9 uur vertrek bij mijn slaap verblijf. Nu weer met rugzak op de rug. Wat fijn. Om weer die rugzak op te hebben. Ik wandel op mijn gemak naar de tempel. En kom onderweg een aantal mensen met plu tegen. Niet voor de regen want der is een strak blauwe lucht. Ik blijf toch wel bijzonder vinden hoe erg sommige Japanners zich inpakken ter bescherming van de zon. Als ik bij de tempel aankom heb ik gelijk weer kippenvel. Alleen al bij de ingang kan je uren staren naar de beelden. Ik ga stap voor stap het ingang straatje door. Dan kom ik echt bij de tempel. Jemig wat groots opgezet. En wat een beelden. Ik raak niet uitgekeken. Na een goed uur besluit ik even voor een pauze. Even de indrukken laten bezinken. Als ik mijn weg binnen het tempelcomplex vervolg wordt ik meegezogen in het geheel. Dan ga ik op zoek naar de grot weg. Ook die vind ik indrukwekkend. Hij is donker met hier en daar een lampje. In het middenpad staan om de twee meter een beeld. Af en toe zijn er uitsparingen en ook daar staan beelden. Ik gebruik af en toe mijn zaklamp om goed te kijken of er beelden staan. Aam het eind van de tunnel staat een grote steen. Schitterend. Ik steek de weg over en ga naar tweede gedeelte van het complex. Ook al zo mooi. Daar staan de houten beelden van de dode leerlingen van boeddha. Een voor een mooi. Ik zet er een paar op de foto. Ik loop via de grot terug. Vind het een indrukwekkend geheel dus dat mag ik nog wel keer meemaken. Dan ist tijd voor mijn rituelen en stempel en vraag gelijk of ik kan blijven slapen. Dat is prima. De weg wordt gewezen en ik zet mijn rugtas daar gelijk neer. Dan ga ik nog even op bankje in de zon zitten. En oja. Ik moet zo wel wat eten. Ik wil straks nog naar beeld op de berg van kukai. Als ik na mijn lunch het pad zoek voor naar boven te gaan kom ik op begraafplaats. Daarnaast staan wat huizen en ik vraag daar waar ik precies moet wezen. Ze sturen me omhoog via de begraafplaats. Een smal pad. Als ik 20 meter op weg ben stop ik. Omhoog gaat misschien nog wel maar ik moet straks ook nog naar beneden. Dat haat hem niet worden. Ik besluit terug te gaan en dan maar foto's van iemand te lenen.

Dan ga ik nog beetje struinen. Lekker op teras zitten bij supermarkt. Vind jammer dat ik niet naar boven kon gaan. Maar tis de juiste beslissing.

Na nog wat gedronken te hebben hobbel ik langzaam naar mijn slaapplaats. Beetje chillen en dan lekker slapen.

Tis gek maar ben moe!!


Groeten,


Nanja

Reacties

Reacties

Arianne

Heb de tempel op internet bekeken en vanaf de foto's vind ik het al indrukwekkend... kan me goed voorstellen dat als je er middenin staat, je overweldigd wordt door alles. Werkelijk prachtig!

Yvonne Schoutsen

Mooi Nanja, ik weet precies wat je meemaakt.
Ik ben tijdens mijn ohenro ook niet naar boven gegaan, naar het beeld van Kûkai, omdat het te glibberig was. En toen ik er afgelopen februari weer was, hebben we het juiste pad weer niet gevonden. Wel de grot gelukkig en de magere Boeddha. Nu denk ik; ik zal gewoon nog een derde keer naar Matsuyama moeten gaan.

Flory

Lijk me heel indrukwekkend!
Verstandige beslissing, zeker als ik lees dat het zo glibberig kan zijn.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!