henro-san-nanja.reismee.nl

Mooie weer wandeling

Zo wat een mooie dag was dit. Na een wat slechte nacht vanmorgen alles op gemak gedaan. Ik had gister een broodje gekocht bij de bakker en die heb ik vanmorgen gegeten. Het was verrukkelijk. Oke plan de campagne voor vandaag. Tis lekker weer dus ik ga lekker lopen. Ik ga naar 48 en dan 49 en 50. Vanaf hier heen en weer ongeveer 20 km. Met een kleine omweg liep ik heen. Ik wilde niet twee keer dezelfde weg lopen. Het ging goed maar wat is het volgen van de pijltjes op de stickers toch handig. Die wijzen je de weg van de ene naar de andere tempel maar wel van 1 naar 88 en niet andersom.

Onderweg kom ik een versmarkt tegen. Daar koop ik tomaatjes, stukje gebakken vlees en wat te drinken. Op mijn gemak wandel ik door. Ik loop in de zon. Af en toe een wolkje maar boven de bergen is het nog donker en dikke wolken partijen. Ik hoef daar gelukkig vandaag niet heen. Als ik bij tempel 48 aankom wordt mijn aandacht getrokken naar een Porsche die ook aan kom rijden. Echt een mooie wagen en goed glimmend. Als de deuren open gaan en er stapt aan weerskanten iemand uit moet ik mijn lach inhouden. Het zijn twee oudjes. De vrouw reed. Das nog niet zo erg. Maar ze is niet veel groter dan mijn middel. Ik schat nog geen 1 meter 50. Ik denk alleen maar hoeveel blokken zouden er op de pedalen zitten om gas te kunnen geven. Eigenlijk wil ik gaan kijken maar doe het niet.

Bij tempel 48 ga ik lekker in het zonnetje zitten en snoep wat van mijn tomaatjes. Flats er knapt er een en heel mijn witte shirt onder. Lekker moet nog de hele dag. Na zeker een uur in de fijne tuin te hebben gezeten ga ik mijn rituelen doen en mijn stempel halen. Wat wordt ik hier toch blij van. Op mijn gemak je door naar 49. Daar kom ik een japanner tegen die graag samen met mij de hartsutra opleest. Ik vind leuk. Hij past zijn snelheid een beetje aan en het klinkt best aardig. Ik ben wel iets van onzeker maar ach al maak ik een foutje. Dan ist zo toch. We kletsen nog wat en dan gaat hij door. Hij loopt zo'n 11 uur op een dag en als hij van mij hoort dat ik hier twee maanden ben en de tijd neem voor de tempels gaat hij glimlachen en geeft me een hand. En zegt dat doe je goed!!! Geniet ervan.

Ik blijf nog even zitten haal daarna mijn stempels en ga door naar tempel 50. Jemig als ik naar de berg voor me kijk ziet het er zo mooi uit. Verschillende kleuren groen met af en toe wat roze er tussen. Ik blijf even staan en staar ernaar. Dan ga ik door. Er volgt een pad over een begraafplaatsje. Vind erg indrukwekkend. Ook hier sta ik erven stil. Kijk wat berust me. Dan ist nog maar kort nasr 50. Ik kom er aan en ga eerst wat drinken. Daar zitten ook wat Japanners en we kletsen wat. Ik ga verder en doe mijn rituelen en stempel halen en dan. Tempel 51 ga ik vandaag niet doen. Toen ik er vanmorgen langs liep kreeg ik er kippenvel van. En dan ben ik niet eens binnen geweest. Dus dat staat op de planning voor morgen. Dan neem ik daar heel de dag de tijd voor. En kan ik me er een beetje op voorbereiden vanavond. Dan kan ik nu gaan terug lopen of naar de onsen die vlakbij tempel 50 is. Ik doe het laatste. Wat een aanrader. Ze hebben verschillende baden. Een of ander iets daar ga je in staan in warme water en dan moet je je goed vasthouden. Aan een kant komt er zo'n sterke stream. Erg goed voor de spieren. Ik blijf er een tijdje in. Mijn rug en bovenbenen kunnen dit goed gebruiken. Dan naar buiten. Ook twee heerlijke baden. Een bad om rondjes in te wandelen en een bad om heerlijk in te zitten. En dat water. Dat water is zo heerlijk warm. Ik masseer mijn voeten wat en ga dan nog even op een bankje in de zon zitten. Zalig. De sauna sla ik vandaag over en ga me aankleden om verder te gaan lopen. Tis nog een stukje. Onderweg koop ik nog wat te eten en loop daarna rechtstreeks naar het hostel waar ik slaap.

Daar gooi ik er gelijk een wasje in en ga dan mijn blog schrijven. Als ik in de spiegel kijk zie ik dat ik toch al een aardig kleurtje begin te krijgen.

Morgen naar tempel 51. Ga kijken of ik daar ook kan slapen. Dan kan ik echt op mijn gemak van alles genieten en alle indrukken op me in laten werken. En de dag erna. Dan kijken we wel weer!!


Groeten,


Nanja

Reacties

Reacties

Anne-Marie Teuben.

Hallo Nanja,

Vergeet bij tempel 51 ook niet door de grotweg onder de berg door te lopen naar de andere kant van de tempel. Steek de weg over en loop onder de torii door. Daar staan allemaal houten beelden dode leerlingen van Boeddha voorstellen. Ga dan links van de pot over een klein bruggetje. Dan kom je weer bij de weg achter de tempel waar links een stempelpost is. Daar tegenover staat een hutje, misschien wat om in te slapen. Rechtdoor zie je Kukai heel groot op de heuvel staan. Er is en pad om naar boven te lopen maar neem dit pad ook terug anders loop je tegen een hek aan. Nu je toch vlakbij Matsuyama bent ga dan ook in de stad naar de Dogo Onsen en het kasteel. Het is maar 2 km lopen vanaf tempel 51.
Met de tram kun je naar het kasteel. De bloesem was er erg mooi.
Veel plezier.

Boukje

Heerlijke dag en dat kletsen met Japanners; te leuk.

Niels

T gekke is als ik de teksten lees hoor ik je stem t voorlezen. Je straalt steeds mee in jouw verhalen... of je verjappanst weet ik niet? Maar wel
Dat je geniet... en wij op afstand ook! Dank je wederom, ook voor de glimlachjes in jouw reisverhalen!

jan

Mooie dag wat de zon al niet doet hij fleurt alles op en maakt je dag genieten

Chris Visman

Zoals die je Japanner zei, dat doe je goed. Mee eens. Genieten van alles wat op je pad komt, de natuur de mensen etc. Top.
Bij begint de dag inmiddels met lezen van jouw mooie verhalen. Dat is mijn ritueel bijna geworden. Blijf genieten maar daar maak ik me geen zorgen over. Voor of tegenspoed, je geeft er jouw draai aan in positieve zin. Fijn om mee te genieten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!