henro-san-nanja.reismee.nl

Blij met vandaag

Wat ben ik blij met vandaag. Na een wat kreukelige nacht(wat pijnlijke linkerheup) sta ik om 7.1 5aan het ontbijt. Ik eet en ga dan nog even in de lobby zitten. De wifi doet het hier een beetje. Kijken of ik de foto's van gister nu wel lukken om te plaatsen. Maar helaas. Geen succes. Ik scrol wel wat door het AD om wat Nederlands nieuws mee te krijgen.

Even na half negen ga ik op pad. Het regent dus pak een plu mee. Ik ga in korte broek en shirt met lange mauw.

Ik doe het op mijn gemak je. Ik loop langs de rivier en hoor het water er doorheen stromen. De natte naaldbomen ruiken heerlijk. Wat een genot. Als ik het bruggetje over ga om naar tempel 45 te gaan besef ik me dat ik nog geen enkele auto ben tegen gekomen terwijl ik wel langs de weg loop. Oke dan het stukje omhoog naar de tempel. Het eerste stukje gaat stijl. Maar te doen. Dit heb ik al vaker gelopen deze afgelopen weken. Als ik de poort van het tempelcomplex bereik ga ik daar even zitten. Ongelooflijk die stilte. Je hoort de regen op de bladeren en grond vallen, de vogeltjes toch ook zeker wel fluiten.

Ik geniet echt. Dan komt er een groepje mensen nasr beneden. Ze nemen ook even plaats. Dan zegt er iemand ze en wijst naar een oude dame moet even uitrusten.

Dan vertellen ze dat de oude dame 94 is. Ik heb dan nog maar alleen eerste stukje gelopen en dat dwingt op die leeftijd al respect af. Als ik verder ga en afscheid neem na een foto te hebben gemaakt van deze dame beginnen de trappen. Ik neem ze stap voor stap rustig aan. Ik maak wat foto's. Dan komen er aan weerszijde rode en blauwe vlaggen. Het pad gast nog steeds stijl omhoog. Met soms een trap en soms een pad. Als ik door de vlaggen loop heb ik het gevoel dat ik een prinses ben(nu moet ik hier zelf heel hard om lachen want zo zie ik er totaal niet uit masr dat gevoel heb ik echt). Ik geniet van elke stap omhoog. Als ik boven kom wordt ik beloond. Wat een mooie plek. Ik ga zitten op een bankje onder een afdakje en kijk wat om me heen. Ik zit in de wolken besef ik me.

Ik kijk wat naar de bomen. Andere wolken en hoe die zich vormen en bewegen en na ruim drie kwartier ga ik door naar de tempel. Nog een trap en dan ben ik er. Nog steeds onder de indruk van de plek steek ik mijn kaarsje en wierook aan en lees de hartsutra.

Wat een fijne serene sfeer hangt hier ook weer. Hoe zal het zijn als het zonnetje schijnt. Hoe hoop ik dat de andere henro's die ik ken en nu aan het lopen zijn dat ze deze tempel in de zon mogen zien.

Dan besluit ik wat extra kaarsjes aan te steken.

1 voor mijn mede pelgrimers

1 voor al die gene die mij volgen op mijn reis

1 voor mijn papa die van boven meekijkt hoe zijn kleine grote meisje het heeft hier in Japan.

1voor mezelf! Omdat ik zo blij ben, zo geniet, zoveel leer, zo dicht bij mezelf kan en mag komen.

Ik zit nog zeker anderhalf uur op deze mooie plek voordat ik besluit weer af te dalen. Wat ben ik blij dat ik hier een dag voor heb uitgetrokken. Een hele dag zo kan ik op mijn gemak dus ook echt genieten.

Bij de afdaling is het droog. De trappen zijn nog wel nat dus ik loop als mijn moeder en mijn tante de trap af. Onderweg maak ik nog wat foto's en kom ik een paar Amerikanen tegen. Gadver wat een respectloze gasten waren dat. Nog net niet over het hekje klimmen om naast beeld te gaan staan voor een foto. Luidruchtig en volgens mij begrijpen ze totaal niks van respect. Vader is nog het ergste van het stel. Ik loop snel door. Op mijn plekje waar ik toen ik heen liep had gezeten stopte ik en ging nog even daar zitten. Ik dacht aan die oude dame. Jemig wat heb ik een respect voor haar.

Als ik verder afdaal en weer bij de grote weg ben besluit ik eerst stukje de andere kant op te lopen voordat ik terug loop. Tis inmiddels 18 graden maar wel erg vochtig.

Dan loop ik na een half uur weer rustig terug. Maak wat foto's hier en daar. Dan begint het weer wat te druppen. Niet heel hard dus de plu blijft nog omlaag.

Als ik terug ben koop ik wat lekkers en wat drinken en ga richting mijn kamer. Prima dagje zo.

Ik moet jullie nog wel iets bekennen. Ik moet oppassen niet van elke putdeksel of tekening aan brug op de foto te zetten. Ik vind ze zo intrigerend. Elk putdeksel in elke plaats is anders elke tekening aan brug is anders. Sommige hebben er geen maar als ze er een hebben moet ik er op mijn gemak naar kijken.

Nu hoor ik sommige van jullie al denken maak het uit als je dat nou mooi vind. Klopt. Maar dat is ook begin van dwangmatig iets doen of in de gaten houden dus doe ik het niet (althans probeer het) .


Foto's komen later. Duurt me veel te lang.

Yvonne je het niks gelogen over deze tempel. Schitterend. Het gebouw waar jij het over had is af. Maar ben er niet achtergekomen wat het nu precies is.


Groeten,


Nanja

Reacties

Reacties

Arianne

Genoten van je verslag ... mooi om zo volledig op te gaan in de plek waar je bent.

jan

Mooie dag mooie ervaringen allemaal kadootjes fijn om te horen

Kees en Nelly

Hoi Nanja, Het wordt een dagelijks patroon hier, koffie en daarbij een nieuw verhaal van jou. Erg leuk om je belevenissen te lezen. Je bent al flink ver met je reis, groetjes.

Chris en Hanny

We lezen je achter je. Paar dagen omgeving van Kochi befietsen en cultureel ad gang.
Maandag verder. 32 33 34 35..........88.

Boukje

Ontroerd; wat een mooie dag.

yvonne

Prachtig, je gebeden en je gedachten

Sabine

Ga je verhalen nog missen als je straks klaar bent :) mooi hoeveel liefde en respect jij naar andere uitstraalt en dat ook terug krijgt x

Flory

Mooi "Blub", Je vader zal wel trots zijn om zijn prinsesje!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!