henro-san-nanja.reismee.nl

Uitdeeldag

Zo vandaag vroeg op pad. Het is lekker weer. Korte broek is aan, start met shirt met lange mauw maar voor hoe lang. Ik denk dat ik snel ga ruilen voor shirt met korte mauw. Vandaag besluit ik het anders te doen. Ik ga heerlijk wandelen. Heb gister snoepjes gekocht en ga die uitdelen aan mensen die ik tegen kom. Leek me leuk.

Nou en leuk is het. Ik kom als eerst een paar vuilnismannen tegen. Ze groeten me vragen waar ik vandaan kom en wensen me succes. Als ik uit mijn tas wat lekkers tevoorschijn haal moeten ze lachen en willen iets terug geven omdat ik ze als pelgrim wat geef. Ik zeg dat dat niet hoeft en dat het een osettai van mij is aan hun. Ze vinden het geweldig. Dan stop ik even en kijk in mijn boekje. Er stopt een vrouw op de fiets naast me en vraagt waar ik heen moet. Ik zeg tempel 41 en we kletsen nog wat in het Engels. Dan zegt ze als je in takamatsu ben bel me dan of mail me. Ik kom daar vandaan vind leuk om je daar weer te zien. Ik voel me iets wat ongemakkelijk maar wissel toch email adres en telefoonnummers uit. Blijft bijzonder hoe het gaat hier.

Als ik verder loop zie ik een oma met twee kinderen. Een heel schattig jongetje staart me aan. Ik pak wat snoepjes uit mijn tas en geef ze aan hem, zijn zusje en hun oma. Grote glimlach op het ventje zijn gezicht. En bedankt me 10x. Dit vind ik toch zo leuk. Oma verteld aan kleindochter dat ik langs alle 88 tempels ga. Op shikoku. Ook zij wensen me succes.

Ik heb nu al de dag van mijn leven en wat doe ik eigenlijk niets bijzonders. Maar wordt zo gewaardeerd. Ik heb er echt lol in. En dat met een zakje snoepjes.

Voordat ik bij tempel 41 kom heb ik al twee zakken snoepjes uitgedeeld en heb ik de dikste pret. Mensen verwachten het niet en dat is nou juist zo leuk. Zo stonden er denk ik twee buurvrouwen te kletsen en net voordat ik bij hun ben pak ik alvast wat snoepjes. Ik zeg ze gedag en geef ze de snoepjes. Een vrouw moet zo lachen. Dan zegt ze wacht. En ik krijg wat te drinken van haar. Zo niet nodig maar wel lief. Zo ook een oud baasje wat voor zijn land zit uit te rusten. Ik loop er naartoe en geef hem wat snoepjes. Dolblij kijkt hij me aan en bedankt me en schut zijn hoofd op een manier waarop hij wil zeggen wat ik nou meemaakte.

Dan kom ik bij tempel 41. Ver achter op mijn tijdschema maar geloof dat ik die maar aan mijn laars ga lappen vandaag. Ik geniet van de rust drink er wat doe mijn rituelen en ga lekker in het zonnetje zitten. Dan komt er een bus aan. Oke wat doe ik. Luister ik naar hun chanten of ga ik weg. Ik doe het laatste maar zie in de bus lading bekende ik was een aantal mensen tegengekomen bij tempel 12. Zij deden dat toen zomaar. Maar hebben inmiddels besloten een tour te doen. Dus vandaar dat ik ze tegenkwam. Als ik naar beneden loop komt er een echt oud dametje omhoog. Ze gaat heel langzaam en de groep wacht niet op haar. Vond ik wel bijzonder. Dus ik draai me om geef haar een arm en help hasr mee naar boven. De mevr krijgt de slappe lach als we boven zijn bedankt me en ik geef haar nog wat lekkers. Dan draai ik om en vervolg mijn tocht naar 42. Ik weet waar hij ligt en ga via een eigen route op pad. Heerlijk het is super weer de zon schijnt ik maak leuke dingen mee wat kan er mis gaan. Niks

Als ik richting tempel 42 ben komt een bekende me tegemoet. Mijn Starbucks maatje. Het gaat niet zo goed met hem. Hij loopt naar het station. Ik bied aan om mee te lopen maar dat wil hij niet. Zijn voet is flink opgezwollen en zit vol met pleisters. Hij heeft in een van de vorige dagen een flinke val gemaakt. Ik heb met hem te doen. Als ik toch mee omdraai om met hem mee te lopen wordt hij bijna boos. Vervolg je weg. Ik red me wel. Fijn dat ik je tegenkom. Ik geef hem mijn drinken en een cakeje wat ik in mijn tas heb en vervolg dan mijn weg met toch een kleine bijsmaak. Het is en blijft mijn maatje.

Als ik bij 42 aankom is de buslading van 41 al daar. Ik hoor ze. Van binnen moet ik lachen en denk aan die oude dame. Als ik een bankje heb gevonden en mijn tas neerzet besluit ik eerst even te zitten. Te genieten van mijn omgeving en te genieten van al wat gebeurt vandaag.

Dan gaat de buslading mensen weg en komen me een voor een gedag zeggen en ondersteunen de oude vrouw. Geweldig!!! De oude vrouw knikt naar mij en we begrijpen elkaar. Mooi.

Als ik op mijn klokje kijk schrik ik. Bijna half 3. Mijn slaapplaats is in de buurt van tempel 43. 15 km verderop. Dat ga ik niet halen. Wat doe ik. Oke FF schakelen. Ik pak de bus terug naar waar ik vandaan kwam en dan neem ik de trein naar 43. Dat wordt het. De bus komt al snel en het is een aardige chauffeur. Bij weggaan geef ik hem ook wat lekkers en ook aan mijn medepassagier.

Dan kaartje kopen voor de trein en die staat al op perron. 5 min voor hij vertrekt stap ik al in. Dan goed luisteren waar ik eruit moet en dat lukt ook. Wat fijn. Ik tover mijn boekje erbij en kijk waar ik wezen moet. Ook daar loop ik in een keer heen. Tis my lucky day!! Ik check in en ga nu lekker poedelen dan wat eten en slapen. En morgen weer een nieuwe dag. Eens kijken hoe ik het aankomende dagen ga doen. 70 km naar de volgende tempel. Richting de bergen.


Groeten,


Nanja

Reacties

Reacties

jan

Het is zeker jouw lucky day

Boukje

Wat een bijzondere dag weer, een paar snoepjes en je maakt contact; alles loopt heerlijk .. wat fijn.

Diana

He gaat als een speer
Ganbatte!

Chris

Wie goed doet goed ontmoet. Dat dacht ik tijdens het lezen. Mooi hoor.

thea

Hoi Nanja, wat leuk om je op deze bijzondere reis zo te volgen. Ik vind het een hele onderneming die je zo doet in je uppie! Knap! Veel plezier en geniet ervan !

Flory

Leuk al die reacties van de mensen,maar met die oudere vrouw.......heel mooi "Blub"!

Sabine

Je krijgt terug wat je geeft, heel mooi en bijzonder Nanja dat je dit doet hier kunnen we allemaal zoveel van leren. Een klein gebaar en kijk eens hoeveel stralende gezichten je er voor terug krijgt en zelf heb je nog the biggest smile. Supermooi. Xxx

Niels

Wat gaaf allemaal! Zoiets neerzetten en de regie toch in handen laten van de mensen daar ... dat wil Je gewoon meemaken! En je beschrijft t zo alsof we er bij zijn: wat n lekker leessnoepje is dat voor ons duizende km's verderop ????
Mooie foto's overigens , Suc6 & veel plezier wederom

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!