henro-san-nanja.reismee.nl

Mooie dag

Zo dan hebben we vandaag een nieuwe dag met nieuwe kansen. Eerst nog even terug naar gisteravond. Ik wilde nog wat eten dus ging op pad. En ik vond snackbar miu miu. Ik naar binnen gewoon klein Japans tentje. Ik vraag wat ze me kunnen aanraden en ik krijg vis met rijst. Werkelijk heerlijk. In het zaakje zitten nog wat andere Japanners en ze snappen niet geloof ik wat ik nou daar kom doen. Des te leuker vind ik het. Als ik klaar ben met eten ga ik afrekenen. Dan vraagt een van de mannen of ik ohenro ben. Ja. Zeg ik. En hops een van de vrouwen gaat naar achter en komt met een bakje aardbeien terug. Osettai. En wat waren ze lekker. Vanmorgen gegeten als ontbijt. Voor 8 was ik al op pad. Voetjes getaped. Korte broek. Shirt met lange mauw. Was nog wat fris. Nadat ik heerlijk op mijn gemak op weg was dacht ik wat bof ik toch maar weer. Zo gewoon twee maanden naar Japan. Me nergens zorgen om hoeven maken en zien wat er op mijn pad komt. En er komt veel op mijn pad.

Vandaag loop ik ook weer langs de grote weg. En besluit door de tunnel te gaan ipv over het pad. Net voor de tunnel zie ik een klein salamandertje. Ik volg hem een beetje en dan komt er ook nog een tweede. Als ik besluit door te lopen en mijn belletje aan mijn stok rinkelt zijn ze zo weer weg. Dan komt er een heel lief klein paars vlindertje. Deze vliegt met me mee de tunnel in. Maar halverwege ben ik hem kwijt. Niet gek. De tunnel is ruim 1700 meter lang. Na de tunnel besluit ik mijn shirt te wisselen in een voor korte mauw. Heerlijk. Heb de zomer in mijn bol. De mensen hier denken dat ik gek ben. Die lopen nog soms met jassen aan en zeker alles bedekt.

Ik loop echt op mijn gemak en geniet van alles wat ik zie. Bomen, Japanse huisjes met mooie tuinen, industrie. Veel auto bedrijven en herstel bedrijven ben ik tegen gekomen. Dan zie ik een winkeltje en denk dat het een bakker is en heb zo'n trek in een kopje thee. Ik loop er naar binnen is het een visboer. Alleen verkopen ze het daar op een andere manier. Ze maken er een pasta van en bakken het dan. Ik neem een stukje en wat ik eet is heerlijk. Dan vraag ik of ze ook thee hebben. Ik krijg speciaal kopje thee en er worden gelijk honderd vragen gesteld. Wel leuk. Dan ga ik verder. Heerlijk stap voor stap genietend van het zonnetje en van alles wat ik zie. Tis wel een drukke bedoeling. Langs razende auto's, reclame vlaggen in alle kleuren. Maar toch ik geniet. Dan zie ik tegen een helling een begraafplaats. Echt vrij groot. Ik vind indrukwekkend en blijf er even naar kijken.

Onderweg kom ik allemaal mensen op fiets en te voet tegen. Iedereen zegt gedag en iedereen is even vriendelijk. Als ik langs een supermarkt loop staan er twee mannekes. Van de leeftijd van mijn jongste neefje kodai.

Hallo roepen ze en zwaaien enthousiast. Ik zwaai terug en bedenk me dat ik nog snoepjes in mijn tas heb. Ik loop erheen en geef beide mannen twee snoepjes. Ze vinden het helemaal leuk.

Als ik trek begin te krijgen besluit ik een eettent in te gaan. Pak mijn telefoon om te kijken hoe laat het is en tis precies rond 12. Nou goed gedaan dekkertje. Ik bestel wat lekkers. Kip en iets van vlees. Hoort rijst bij maar ik neem groente patatjes of zoiets. Het smaakt heerlijk. En doet me goed. Dan besluit ik op deze mooie dag ook nog een toetje te nemen. Lekker ijs met slagroom. Ook dat smaakt heerlijk. Wat ben ik blij dat ik hier ben.

Ik kijk tijdens het eten in mijn boekje en besluit waar ik wil gaan slapen. Nou dat werd een hele klus. Na eten loop ik op mijn gemak door. Weet de route en als ik twijfel pak ik mijn boekje. Als ik in de buurt ben van het BH dan vraag ik aan iemand waar het ligt. Ze stuurt me ee. Kant op waarvan ik denk huh. Maar goed. Als ik even op weg ben besluit ik een gebouw binnen te gaan en vraag het weer. Het is een kantoor met iedereen strak gekleed. Maar wordt netjes geholpen en ook zij sturen me een kant op wat niet overeen komt met mijn boekje.

Ik dwaal nog wat rond en besluit dan richting station te lopen. Daar zitten meer hotels. Wel duurder maar ik ben er klaar mee. En ik wil nog een nachtje even goed slapen. Bij het station staan nog wat taxi's en vraag hun naar mijn eerdere keus hotel. Deze blijkt niet meer te bestaan. Oke dan maar naar dichtst bij zijnde en dat is voor mijn neus. Als ik er binnen loop en vraag of ze nog een kamer hebben en vraag naar de prijs denk ik nee dat ga ik niet doen. Dat zeg ik en bedank de jongen en loop weg. Hij roept me terug en biedt een korting aan van 2000 yen. Oke dan kan ik het wel doen. Mijn kamer is ook klaar dus krijg gelijk de sleutel. Zo nu even bijkomen. Heerlijk gelopen vandaag. Veel gezien. Fijne dag.


Groeten,


Nanja

Reacties

Reacties

jan

Wat een mooie dag en wat een mooie momenten beleef je van die hele simpele dingen maar fijn om van te kunnen genieten

Boukje

Ik zie alles bijna voor me ...

Yvonne Schoutsen

Oh ja die aardbeien in Japan! Zó lekker zijn die...
Je gaat goed Nanja!

L-M

wat een mooie dag <3 leuk dat je de kleinen dingetjes zo kan genieten.

Arianne

Heerlijk om elke ochtend je verslag van de dag te lezen! ik geniet er van... xxx

Flory

Leuk om te lezen dat je zo van alles geniet. X

Sabine

Wat een vrolijke dag Nanja, heerlijk zoals je het beschrijft :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!